Monday, June 21, 2010

Monyet oh Monyet




Monyet oh monyet. Apa la yang hang dah buat sampai nama hang muncoi kat dalam kamus dewan ? Bukan kamus dewan ja, bahkan dalam kamus hidup aku pun ada nama hang. Tak cukup dengan tu, hang p muncul plak kat dalam kamus hidup orang lain. Weh, pemes la hang cam ni !  Terer betoi ! Apa rahsia hang weh ?! Gtaw r aku ! Aku pun nak gak pemes cam hang. Tiap-tiap hari orang dok sebut nama hang ja, bagi la aku plak. Ini tidak adil !

Tiap-tiap hari aku dok jumpa spesies hang taw tak. Menyemak mata aku ja. Asal aku buka tv ja,  hang ada. Asal aku buka buku ja, hang ada gak. Asal aku dengar lagu ja, hang mesti ada sebagai penyanyi. Asal aku p jalan2 ja, hang mesti ada sambil dok pakai suar jean Levis, baju T-shirt TopMan, rambut stai2, kasut Adidas (mana main selipar kan) atau pun Nike, kalau nak nampak macho, hang mesti pakai topi konon2 kata panaih. Tak cukup dengan tu, hang mesti nak cakap kuat2. Aku pun tataw pasaipa. Saja nak bagi aku dengar kata hang ada kat situ kot ? Aku tak buta ok. Aku nampak aih hang. Kot la kalau hang gelap, hitam belegam kurang putih, masa tu cakap la kuat2 sebab aku memang tak nampak hang. Hahaha !

Pastu kan, ada satu sifat yang ada kat hang yang aku langsung tak paham. Asal ada betina, minah gedik perempuan lawa lalu, hang mesti akan buat satu bunyi yang mencemarkan deria pendengaran aku. "Chitt, chitt..Phewitt ! Psst..psst.." Ha..macam tu la lebih kurang bunyinya. Awat weh, hang ada masalah ka dengan lidah hang ? Laa...kesian la kat hang noh. Lidah tegeliat ea ? Ish3..kesian.. Tak pa2, nanti aku p panggil doktor pakar na ?

Ha...yang tu untuk yang gatai piang sakit lidah. Kalau yang lidah dia ok, dia pun akan buat bunyi juga cuma kali ni bunyi nya merdu sikit ja. Seyes, sikit ja. Tak banyak. Spesies yang ni suka tanya soalan. Yang heqan nya, semua deret tanya soalan yang sama. Macam tadak soalan lain ja hang nak tanya. Soalan yang sering aku dengaq la kan untuk meraih perhatian perempuan,

"Ehem2, hye..sorang je ?" .1
"Hye..nak kenal boleh ? " .2
"Sorang je ke ? Kayu balak mana ? " .3
"Awak tak mesej ngan pakwe awak ke ? " .4
"Cute la awak ni. Mesti dah berpunya kan ? " .5
"Awak tak kuar ke dengan kayu balak awak ? " .6
"Saya suka awak tapi awak tak suka saya. Ye la, siapa la saya ni kan. " .7
"Saya tahu saya tak nsem macam kayu balak awak. " .8

Dah. Jangan tipu aku. Aku tau hampa pown dapat soalan yang sama kan ? Ada sesetengah soalan di atas membuatkan kita berfikir sejenak. Kang cakap dia sakit hati pulak kan ? Ok. Macam ni la. Hampa ikut cara aku. Konpem depa mati akal. Tamaw ikut pun tapa. Suka hati la. Aku bagi cadangan ja k ? Ayuh kita jawap soalan monyet tadi.

1. Eh tak la. Malaikat ngah teman saya ni. Nampak tak ?
2. Boleh. Bak rumah sebijik, hp sebijik, kom satu, laptop satu.....bla...bla....
3. Kayu balak ? Ada. Sedang memerhati dari atas. ^^
4. Eh awak ni macam tahu2 je kan. Sekarang dah masuk waktu mesej la. Jom ikut saya p mesej skali nak ? Ramai2 baru best. ^^ (mesej = sembahyang )
5.  Cute ? Maceh. Yup, saya dah berpunya. Kini dia sedang tengok saya dari atas. Kot2 la saya curang kan ? (curang = tinggal solat )
6. Sapa kata ? Kan dia ada sebelah saya ni ?
7. Maaf la. Saya takut kredit saya habis. (kredit = pahala )
8. Memang r. Baru nak taw ? (biar dia sakit hati sekali sekala apa salahnya kan )

Nah. Amek. Kalau dolu kita yang kena berpikiaq sejenak, sekarang ni kita biar la depa plak yang pikiaq. Asyik2 kita ja. Lama-lama, kita yang pandai. Heheh ! Sekian sahaja kelas kita hari ni. Renung-renungkan dan selamat menjawap ! :P By the way, monyet yang aku maksud kan ialah lelaki tapi kalau aku tak gtaw pun hampa dah boleh teka kan ? ^^

Kamus blog aku :
Muncoi : Muncul, kelihatan
Dolu = Dulu, dahulu
Awat dan Pasaipa : Kenapa, mengapa
Depa = mereka
Pemes = Famous
Dengaq = dengar
pikiaq = fikir
Gatai piang = gatal yang melebihi had
Hitam belegam = perumpamaan untuk sesuatu yang hitam macam arang

2 comments:

  1. kenapa gelarkan lelaki sebagai monyet ?kamu tak puas hati ke kat lelaki?

    ReplyDelete
  2. tak la. just my kreativiti..hohoho ! pape je la. terasa meh ? maaf. :D

    ReplyDelete

Post Aku

Related Posts with Thumbnails